„SAME Analizy” to nasz autorski projekt monitoringu przekazów medialnych. Prowadzimy badania wokół tematów ważnych dla debaty publicznej. Sprawdzamy media pod kątem rzetelności i bezstronności ze szczególnym uwzględnieniem występowania manipulacji oraz dezinformacji.
Formularz do wprowadzania analiz dostępny jest dla przeszkolonych osób w ramach wolontariatu lub członkostwa w SAME. Przekazy analizujemy w obrębie 5 obszarów:
Tytuł materiału medialnego.
Pozytywna prezentacja podmiotów występujących w materiale.
Negatywna prezentacja podmiotów występujących w materiale.
Jakość i złożoność informacji zawartych w materiale.
Dostrzeżone manipulacyjne techniki.
Uzyskane wyniki publikujemy w formie raportów, a następnie wypracowujemy praktyczne rekomendacje i pomoce dydaktyczne.
Wytrwale pracujemy na najnowszych danych. Już niedługo – kolejne publikacje!
Edukacja i partycypacja
Priorytetowo stawiamy na dostęp obywateli do wiedzy w postaci raportów, ćwiczeń oraz praktycznych narzędzi. Publikowane materiały tworzymy w sposób przystępny i adekwatny do potrzeb konkretnych grup, głównie dla:
uczniów szkół średnich z całej Polski – poprzez edukowanie medialne, rozwój kompetencji medialnych, umiejętności krytycznego myślenia i odpowiedzialnego korzystania z mediów oraz edukowanie w zakresie młodzieżowych polityk lokalnych i partycypacji obywatelskiej;
nauczycieli szkół średnich poprzez przeprowadzanie szkoleń z zakresu edukacji medialnej oraz przygotowywanie narzędzi dydaktycznych;
studentów i doktorantów uczelni wyższych zainteresowanych komunikacją społeczną, funkcjonowaniem mediów i rzetelnością przekazów poprzez szkolenia oraz angażowanie ich w wolontariat w ramach programu strażniczego;
nauczycieli akademickich i kół naukowych, zainteresowanych naprawą jakości debaty publicznej;
dziennikarzy, pracowników mediów i liderów opinii publicznej wypowiadających się w mediach ogólnopolskich i lokalnych poprzez docieranie do nich z wnioskami z badań oraz strategiami i rekomendacjami.
Nasze publikacje
Monitoring – szkolenia – mentoring
Podsumowanie projektu „Młodzi Obywatele naprawiają debatę publiczną” (2022).